Тема. Український поет і байкар Леонід Глібов. Віршовані
загадки Глібова.
Мета. Поширювати знання учнів про українського поета і
байкаря Глібова, ознайомити з його віршованими загадками, вчити виразно і
вдумливо читати загадки, пояснювати способи їх відгадування;
розвивати кмітливість, розумові здібності, творчу уяву,
зв'язне мовлення;
виховувати доброзичливість, позитивний настрій,
активність.
І. Повідомлення теми уроку.
Тема сьогоднішнього уроку позакласного читання
«Український поет і байкар Леонід Глібов. Віршовані загадки Глібова».
ІІ. Повторення вивченого.
1. Перегляд слайдів №1 - №9 – про життя Л.Глібова
2.
Повідомлення дослідницької групи «Це цікаво знати…»
* Леонід Глібов - учитель майже не запитував домашніх
завдань, виховував у своїх учнів свідоме ставлення до навчання.
* Леонід Глібов був учителем Петра Антоновича
Косача — батька Лесі Українки. Маленька Леся виховувалась на творах Глібова.
Коли вона читала напам'ять байку Глібова "Билина", то присутні не
могли стримати сліз.
* Леонід Глібов брав
участь у роботі театру чернігівської інтелігенції. На сцені цього театру
виступала вперше гімназистка Марія Адасовська — майбутня велика українська
актриса Марія Заньковецька — і Глібов тепло привітав її з першими творчими
успіхами.
* Його називали Дідусь
Кенир? Кажуть, що його батько купив собі такого співучого кенера (канарку — чоловічого
роду), що послухати спів птаха сходилися сусіди. На запитання, куди йдуть, вони
казали: "До Івана Кенера" — так і прозвали батька по-вуличному
"Кенир". Оце батькове прізвисько й стало псевдонімом письменника
Леоніда Глібова.
-
А які його твори ви
знаєте? Які з них вам найбільше подобаються або просто запам'ятались? Відповіді
учнів
3.
Вічно житимуть його
твори, немов дорогоцінні скарби, вони переходитимуть віки: Малята вчать ті сонячні слова,
Що ніби чародійник з рукава
Ти сипав їм і в мудрості не схибив.
М.Рильський
4.
Перегляд виставки
книжок (якщо немає книг – слайди )
6.
Інсценізація байки
Глібова «Коник - стрибунець»
Грає
спокійна музика. Муравей ходить навколо мурашника, щось лагодить, складає,
працює. В цей час коник – стрибунець спостерігає за ним з-за листка, перебігає
з місця на місце.
Автор:
У степу, в траві пахучій,
Коник, вдатний молодець,
І веселий, і співучий,
І проворний стрибунець,
Чи в пшениченьку, чи в жито,
Досхочу розкошував
І цілісінькеє літо,
Не вгаваючи співав;
(Звучить жвава мелодія. Коник – стрибунець танцює)
Автор: Розгулявся на
всі боки,
Все байдуже, все дарма…
Коли гульк — аж в степ широкий
Суне злючая зима.
(Звук завивання вітру. Коник перестає стрибати, присідає, труситься від
холоду, тупцює від холоду…)
Автор: Коник плаче,
серце мліє;
Кинувсь він до Мурав’я:
Коник: Дядьку, он зима біліє!
От тепер же згину я!
Чуєш — в лісі ворон кряче,
Вітри буйнії гудуть?
Порятуй, порадь, земляче,
Як се лихо перебуть!
Мураха: Опізнився,
небораче,—
Автор: Одказав земляк
йому,—
Мураха: Хто кохав життя
ледаче —
Непереливки тому.
Коник: Як же в світі не радіти?
Все кругом тебе цвіте,—
пташки, квіти,
Любе літечко на те;
Скочиш на траву шовкову —
Все співав би та співав.—
Автор: На таку веселу
мову
Муравей йому сказав:
Мураха: Проспівав ти літо боже,—-
Вдача вже твоя така,—
А тепер танцюй, небоже,
На морозі гопака!
ІІІ. Робота
над новим матеріалом.
Ануте, діти, ось сідайте!
Я загадку за хвіст піймав;
Подумайте і розгадайте,
Чи я диковину придбав.
Який цікавий початок у цій загадці! Ось такий інтригуючий зміст. Ну й дивовижа!
Хто ж бо з нас не захоче прочитати її далі до кінця що ж воно там буде? А
дідусь тільки посміхався собі, погладжуючи бороду, читайте, малята, мені того і
треба.
Від дідуся
Кенира діти отримували хитрі – хитрющі загадочки. Ось хоча б оця:
Хто доня?
Мати доні молодій
Огородик
наділила.
Розкошує доня мила,
Каже неньці — тісно
їй:
"В
земляній сиджу коморі,
А
коса моя надворі".
Хочу цей раз штуку втнуть:
Не скажу, як доню звуть;
Ви ж до загадки верніться,
З краю пильно придивіться.
Придивилися? Складіть
перші букви кожного рядка зверху вниз! Ось і вийшла відгадка — морква.
І справді, на цей раз
штуку втнув дідусь. Це ж треба так скласти загадку, щоб вона в собі містила
замасковану відгадку.
Загадки Леоніда Глібова цікаві
своєю формою і змістом. Вони нагадують дитині маленьку казочку із таємничим
сюжетом.
А зараз попрацюємо із текстом
акровірша, який називається «Химерний, маленький».
Химерний, маленький,
Бокастий, товстенький
Коханчик удавсь;
У тісто прибрався,
Чимсь смачним напхався,
В окропі купавсь.
На смак уродився,
Ще й маслом умився,
В макітрі скакав…
Недовго нажився,
У дірку скотився,
Круть-верть — та й пропав.
Хотів був догнати —
Шкода шкандибати:
Лови не лови!
А як його звати —
Лінуюсь сказати,
А нуте лиш ви!
«То ж, діду коханий,
Вареник
гречаний!» —
Кричить дітвора.
Чому не вгадати!
Не бігать шукати
Такого добра.
1.
Читання І частини,
відгадування
2.
Читання ІІ частини
- відгадки
Комментариев нет:
Отправить комментарий